Sunde januars tanker

Først og fremmest rigtig godt nytår derude. Vi håber at i alle havde den bedste aften og at tømmermændene og søvnunderskuddet, var det hele værd. Her på Madsager vil vi gerne være med til, at sparke 2021 mega sundt og lækkert igang -og det er ikke fordi, at vi opfordrer til (måske endnu) en slankekur, men enhver ny vane skal starte på et tidspunkt, så hvorfor ikke nu?

Som skrevet i tidligere indlæg er vi her i huset gået i gang med, at skrue lidt på kosten. Det skyldes flere ting, men kogt ind i benet, så ønsker min kæreste og jeg, at videregive nogle sunde vaner til vores piger, blive mere bevidste om vores madvaner og samtidig forebygge div. livsstilssygdomme. Det betyder, at vi har skruet op for det grønne og grove og ned for de tomme kalorier -og før du tænker “det er da bare endnu en slankekur” så vent lige og læs lidt videre.

den sørgelige realitet

Jeg går pt på et mama-hold to gange om ugen, for primært at blive stærk i min krop igen, efter 3 graviditeter på 4½ år. Det er er fysisk hårdt, men i den grad også mental lærerigt. 7 kvinder som åbner op og deler deres tanker om kost og krop, var for mig et mindre chok. Hvorfor er det så svært for os kvinder, at være tilfredse med os selv og vores kroppe? Hvorfor går vi på talrige slankekure, sulter os selv, kaster op, gemmer os væk, spiser i smug, udvikler spiseforstyrrelser og det der er værre? Jeg tror at de danske kvinders “selvhad” er meget udbredt og jeg vil gerne slå et slag for selvkærligheden. Måske du kan finde lidt inspiration til selvkærlighed, under blog indlægget “En positive peptalk” http://madsager.dk/en-positiv-peptalk/

først Træning og så en is

For ikke så længe siden, havde jeg været til en god træning med mit skønne mama-hold og 2 timer senere sad jeg og guffede en is i sofaen, med min datter. Det har jeg gjort før, men denne gang var anderledes. Jeg nød virkelig min is og vores nærvær i situationen, fordi jeg havde gjort mig de rigtige overvejelser inden. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har sagt “Vi starter med, at spise sundt fra mandag” hvorefter mandag og de efterfølgende dage, har stået på postevand og gulerødder i lange baner. Ideen om den sunde kost, har altid været sort/hvid for mig og derfor har det også været et nederlag, når man så alligevel røg i slik skålen fredag aften. Øv, så lykkedes det heller ikke denne gang, at holde dine fede fingre ude af kagedåsen. Dumme dig!

en ny NUANCERET tilgang

Sammen med min gode veninde, som også er instruktøren på mit mama-hold, har vi talt meget om balancen. -og tanken bag teorien er, at hvis du fx elsker burger, så spis da for fanden en burger, men overvej hvordan du vil spise den, altså med hvem og hvordan. Sidder du med hele familien og i har en god spise-oplevelse sammen, eller sidder du og kaster den i hovedet, alene, foran fjernsynet. Overvej kvaliteten af din burger. Er det den billige udgave nede fra grillen, som er sjasket ind i thousand island dressing eller er det den flammegrillet og lækre version, med sprød salat? Behøver du både burgeren, pomfritterne, colaen og isen til dessert?
Det er også en øvelse, at skulle mærke efter undervejs. Har du lyst og appetit til hele din burger, så go for it, men stands gerne op et par gange og mærk efter; er jeg stadig sulten, eller spiser jeg bare fordi jeg er opdraget til at tømme tallerkenen?

Hvis du har lyst til et stykke chokolade om aftenen, så spis da et stykke chokolade, men overvej hvorfor du har lyst. Keder du dig? Ville en banan kunne gøre det samme? Er svaret på de spørgsmål nej, så skal du ikke have dårlig samvittighed over, at spise chokolade, men måske det kunne være mørk chokolade du valgte og måske det bare var et enkelt stykke der skulle til for, at tilfredsstille behovet? Denne øget bevidsthed omkring kost, har været en øjenåbner for mig og den har givet mig kæmpe meget gå-på-mod i forhold til, at leve en sundere livsstil. En tilgang til kosten, hvor det er helt okay, at nyde ind imellem og hvor den sunde kost er en belønning og ikke en straf. Det er selvfølgelig ikke en tankegang, som kommer fra den ene dag til den anden, men jeg øver mig og jeg kan sq li det!

Vil du have inspiration til lette og lækre retter kig under kategorien “Særlig sundt”

3 meninger om “Sunde januars tanker”

  1. Så enig! Nok lige den tanke jeg skal holde fast i nu hvor den står på gulerødder i lange baner ‍♀️

    Kys fra Majs

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.