Spinatpesto

pesto i uendeligheder

Pesto er en af mine total yndlings dyppe-dressing og det gælder også spinatpesto. Vidste du at du kan lave pesto på helt utrolig mange forskellige måder? Du kender sikkert den klassiske basilikumspesto -opskriften finder du her http://madsager.dk/klassisk-basilikumspesto/ Måske har du hørt om ramsløgspesto og forsøgt dig med persille- eller rucolapesto? Nøddepesto? Nej? Der findes rigtig mange opskrifter på slags pestoer derude og her får du endnu en, nemlig spinatpesto.

spinatens fordele

Spinat er en god kilde til næsten samtlige vitaminer og en lang række af de vigtigste mineraler. Spinat indeholder vitaminerne A, C, E, K og de fleste af B-vitaminerne. De hjælper din krop med at vedligeholde dine muskler, din hud og dine øjne samt dine røde blodlegemer og dit immunforsvar. Vær dog opmærksom på, at spise spinaten sammen med noget fedt (her kommer olien ind i billedet), for ellers kan kroppen ikke optage vitamin A, E og K. Mineralerne i spinat, kalk, kalium, jern og zink, hjælper også din krop med at vedligeholde dine knogler, muskler, dit blodomløbet og dit immunforsvar. 

opskriften

Det skal du bruge til 1 glas:

250 g frisk spinat
1 dl smagsneutral olie fx rasp eller solsikke
Saften fra ½ citron
2 spsk salte mandler (køb dem eller lav dem selv http://madsager.dk/salte-mandler/)
1 fed hvidløg
40 g parmesanost
Smag til med salt og peber

Sådan gør du:

Vask spinaten grundigt og kom op den i en blender eller minihakker.

Tilføj olivenolie, parmesanost, citronsaft, mandler og hvidløg. Hak/blend det hele sammen til den ønskede konsistens. (Vil du lave en meget grov pesto anbefaler jeg, at du presser dit hvidløg, inden det kommes i)

Smag til med salt og peber.

Flere grønne fordele ved spinat: https://hurtigtslank.dk/spinat/

Her tænker du på “Spinatpesto”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *