Grapefrugt med myntesukker

Spis mere grape for pokker

Grapefrugt er en god kilde til vitamin C og B-vitaminet folat, som styrker dit immunforsvar, hud, DNA og røde blodceller. Samtidig kan grapefrugt bidrage til din indtagelse af flere andre B-vitaminer, som hjælper din krop med at omdanne maden til energi. Grapefrugt kan også bidrage til din indtagelse af mineralerne kalium, fosfor og zink, som styrker dit blodomløb og knogler, hjælper dine sår med at hele og kan sænke dit blodtryk. Lutter gode sager!

Sund uden at være for sund

Er du som mange andre også hoppet med på den sædvanlige januar-bølge om at leve lidt sundere? Og alligevel er du ikke helt klar til at parkere sukker og andre lækkerier endnu. Jeg kender det. I det hele taget giver jeg ikke meget for diverse kure, men er mere tilhænger af at spise med måde – og mindre end du forbrænder (hvis du altså vil tabe dig). Balance du ved. Kører du den for stramt, så bliver det surt og du ender med at falde i. Så find en gylden middelvej, hvor du spiser overvejende sundt, men hvor der også er plads til lidt lækkert indimellem. Stine har skrevet lidt om at finde balancen. Læs det her: http://madsager.dk/sunde-januars-tanker/

Selvom opskriften her indeholder 3 spsk. sukker, så har du stadig et lækkert sundt morgenmåltid eller formiddagssnack for under 300 kcal. Luksus. For det smager virkelig lækkert og tager max 5 min at lave.

Spis med øjenene

Husk at man også spiser med øjnene og sådan en ret her pynter virkelig på dit morgenbord. Lav evt. en større portion og anret på et fad og server den når du får gæster til brunch. Det er jeg sikker på vil falde i god jord. Jeg ville i hvert fald selv elske at blive inviteret på det.

OPSKRIFTEN

Det skal du bruge til 1 per:

1 stor rød grapefrugt
En lille håndfuld friske mynteblade (ca. 10-15 stk.)
3 spsk sukker

Tip! Du kan sagtens udskifte både sukker med rørsukker og mynte med estragon. Begge dele smager også helt vildt lækkert.

Sådan gør du:

Pluk myntebladene, skyld og tør dem og kom dem op i en morter sammen med sukkeret. (Har du ingen morter, så kan du godt bruge en lille skål og en ske at mase med) Mas det godt sammen til det får en flot grøn farve og alle myntebladende er mast godt ud i sukkeret.

Skær nu enderne af din grapefrugt og dernæst med en kniv ‘kanterne’. Du kan sagtens pille den (som en appelsin) men så forbliver meget af det hvide bitre på grapen. Ved at skære skrællen af får du en lækker grapefrugt uden det bitre.

Skær nu din grapefrugt i tynde skiver. Anret ved at ligge skiverne pænt op på tallerknen eller et lille fad og drys sukkeret henover.

Læs mere om grapenfrugt: https://www.femina.dk/sundhed/kost-motion/3-ting-du-ikke-vidste-om-grapefrugt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.