En positiv peptalk

Kim K`s røv

Jeg læste for noget tid siden “papmachereglen” af Hella Joof. Her blev jeg præsenteret for en virkelig klog tanke/regel, nemlig “alt eller intet reglen” Tanken går i alt sin enkelhed ud på, at vi ofte ønsker os alt det vi ikke selv har. Vi kigger på naboen, kollegaen eller en tilfældig på gaden og sukker efter de andres løn, udadvendte personlighed eller smukke ydre -men tænk hvis du måtte bytte.

Du må bytte med lige den du vil, men det er alt eller intet! Krop, arbejde, hus, familie, partner og børn. Hvem ville du bytte med? Tænk dig nu rigtig godt om. Hvem ville du bytte med?! Hvem kan du komme i tanke om? Ingen? Er det ikke fantastisk? Der er ingen i hele verden, du hellere vil være end netop dig. Jo, måske kunne det være dejligt med Kim Kś røv og din juristvenindes løn, men når alt kommer til alt og som samlet pakke, vil du allerhelst have dit eget liv. Hvis ikke det er værd at varme sig på, så ved jeg ikke hvad.

Jeg kan i øvrigt kun anbefale, at læse/lytte hele bogen. Der er mange gode pointer.

positivt psykologi

Det positive sind kan trænes. Er det egentlig ikke meget rart at vide? Det betyder, at ligegyldig hvor sur og nederen du er som person nu, så kan det ændres og du kan blive mere positiv i din grundfølelse.
Det fandt jeg ud af, efter at have lyttet til lydbogen “Sur for en sikkerheds skyld” Her belyser forfatteren Mikael Kamber det modernes menneskes udfordringer ved, at have en hjerne fra stenalderen. En hjerne som helst skal være skeptisk af natur, da det er lig med større chance for overlevelse.

Vi vælger selv vores fokus og ligesom med lyskeglen fra en lommelygte, kan du flytte din energi og opmærksomhed, til et mere positivt sted. Der er mange værktøjer til en mere positiv grundfølelse, men jeg vil give dig en øvelse til at starte med.

Taknemmeligheds øvelse:

Øvelsen er enkel. Hver aften inden du lægger dig til at sove, skal du tænke på, eller skrive ned, 3 ting, som du har været taknemmelig for i løbet af dagen. Det behøver ikke være store ting, men det vigtigste er, at du føler dem som værdifulde for dig. De kunne fx se sådan her ud:

Idag er jeg er taknemmelig for…
..at kunne hente mine børn lidt tidligere fra institution.
..at jeg fik en god nats søvn.
..at jeg fik talt i telefon med en savnet veninde.

Positive mennesker, bliver mindre syge, har flere venner, bedre job og lever længere.

Lykke listen

Jeg har samlet en række punkter, som er med til at give mig en lykkefølelse. Måske du kan blive inspireret til, at lave dig egen liste. Denne bliver opdateret løbende.

Lykke er for mig…

..nybarberet ben i helt rent sengetøj
..en kold øl i forårets første solstråler
.. en bid af min mormors hjemmelavede rutebil is
.. et varmt bad på en kold dag
.. et dybfølt grin, fra en af mine piger
..

Her tænker du på “En positiv peptalk”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.